Miten korjaan hellan?

Puuhellan  yleisimmät vauriot löytyvät tulipesästä tai paistouunin katosta, joka on palanut puhki. Näiden toteamiseen keittoleyvt ja kansi poistetaan. Samalla ne kannattaa harjata noesta puhtaiksi. Alapuoli on yleensä paksun noen peitossa. Harjaus onnistuu esim. juuriharjalla. Mitään aineita tai vettä ei käytetä, mekaaninen voimakas harjaus riittää. 

Tulipesästä nostetaan seuraavaksi rosti eli rakoarina pois. Samalla imuroidaan tuhkat ja noet pesästä ja paistouunin päältä. Irtonaiset tiilen ja laastin kappaleet irroitaan varovasti. Mikäli uunin katto on puhki, pitää uuniin laittaa muotti sisäpuolelle esim. uuninkokoinen vanerilevy,  joka tuetaan rimoilla tai vastaavilla. Korjausmassana käytetään tulenkestävää valumassaa. Sitä saa rautakaupoista 25 kg säkeissä. On olemassa myös tulenkestävää korjausmassaa pienemmissä paketeissa, mutta ne eivät sovellu valutyöhön.

Valumassaan lisätään vähitellen vettä koko ajan sekoittaen, kunnes massa on erittäin paksua puuroa. Pienellä muurauslastalla tai soppakauhalla taputellaan massa korjattavaan kohtaan. Annetaan kuivua yön yli. Valumassa kuivuu hyvin nopeasti. Tulipesän reunat ovat usein rapautuneet  rikki. Poistetaan kaikki irtonainen ja imuroidaan.     

Koska valumassa on hyvin valuvaa, ryhditöntä myös jäykkänä massana, pitää aina tehdä muotti. Muotin voi tehdä vanerista, styroksista tai laudoita. Esim. styroksilla voi täyttää koko pesän, jolloin valaminen on helppoa.

Vanhoissa helloissa on melkein aina myös vesisäiliö. Se on kuparista tehty säiliö, jonka ympärillä on pellistä tehty peltivaippa. Tämä vaippa ruostuu ja syöpyy nopeasti rikki. Sen uusiminen on peltisepän työtä, joten jätetään se korjaamatta. Paras ensiapu on täyttää vesisäiliö hiekalla ja ostaa emännälle iso vesikattila liedelle.

Pintavauriot ovat oma lukunsa. Haljenneet kaakelit tai ruostunut pelti vaatii erikoisosaamista.

Luukut joutuvat lujille kovassa kuumuudessa. Sisäluukut ovat usein mutkan muhkuraisia. Kipinverkko on palanut puhki. Saranatappi poikki. Raami repsottaa löysänä. Näihin vikoihin ei tarvitse, eikä pidä palkata muuraria. Oikeastaan työ kuuluu sepälle, mutta kätevä ja kärsivällinen tee-se-itse-henkilö taitaa tämän.

Löysä raami kiinnitetään uudestaan ankkurikiiloilla. Ankkuri kiila on 4-5 cm pitkä, halkaistu hylsy, jonka toinen pää on hieman levitetty ja toinen vähän kiilamainen. Luukun ja tiilien välistä sisäpuolelta puhdistetaan roskat ja villat. Luukun raamin reunoihin porataan hylsyn kokoiset reiät ylä- ja alareunoihin. Luukku kiristetään esim. ilmastointiteipillä oikeaan asentoon uunia vasten. Sitten porataan milliä pienemmällä poralla hylsynsyvyiset reiät tiileen. Kohdista jo raamiin tehtävien reikien paikka niin, ettei hylsy osu saumaan. Tämän jälkeen asetetaan kaikki hylsyt reikiin ja naputellaan jokaista vähän vuorollaan pohjaan saakka. Sitten tiivistetään palovillalla raamin ja tiilen väliin jäävä rako sisäpuolelta. Työkaluksi tähän käy vaikka pöytäveitsi.

Uudemmissa luukuissa voi olla mahdollisuus kiristää nippeleistä. Luukujen mukana on seurannut viimeiset 20 vuotta moottoripyörän pinnat kiinnitystä varten. Niiden päissä on jengoilla varustetut nippelit juuri myöhempää kiristystä varten. Pienellä ruuvimeisselillä selviää tästä puuhasta.

Kipinäverkkoja saa uusia tilaamalla luukun valmistajalta. Vanhoihin valurautaluukkuihin on nyt saatavissa valurautaisia kipinäverkkoja uustuotantona. 

 

(Timo Nylander, muurari)